رفع انسداد چاکراها

منتشرشده توسط Admin در تاریخ



رفع انسداد چاکراها – رفاه کامل به معنای تجربه سلامت و تعادل در سطح فیزیکی، ذهنی و انرژی است. در حالی که همه ما می دانیم که چگونه سلامت جسمی و روانی خود را بهبود بخشیم، بسیاری از ما از نحوه عملکرد هاله انرژی (یا بدن ظریف) خود آگاه نیستیم.

در این مقاله، جریان انرژی چاکرا، همان میدان های انرژی که هم برای علوم و آموزه های باستانی و هم علم امروزی بسیار مهم میباشد را مورد بررسی قرار میدهیم.

همچنین با علائم معمول انسداد در هر چاکرا و راه های عملی برای تعادل و تقویت این انرژی و تاثیر سایکدلیک بر چاکراها بحث خواهیم کرد.

رفع انسداد چاکراها

نحوه کار چاکراها

سیستم چاکرا به هیچ وجه نظریه جدیدی نیست. اولین بار در متون هند باستان در حدود 1500 سال قبل از میلاد گردآوری شده است.

“چاکرا” یک کلمه سانسکریت به معنای “چرخ” است، زیرا آنها گرداب هایی از انرژی هستند که از ستون فقرات و به سمت مغز گسترش می یابد. چاکراها مراکز توزیع انرژی در درون ما هستند که می توانند جریان اطلاعات را در بدن و مغز ما تغییر دهند.

چاکراها و جریان انرژی

چاکراهای ما بخشی از بدن ظریف ما هستند و مسئول حفظ تعادل انرژی و احساسات درونی ما میباشند. یک سیستم چاکرای متعادل سلامت کلی را ارتقا می دهد. با این حال، عدم تعادل چاکرا جریان انرژی مثبت درونی را مختل یا متوقف می کند و می تواند باعث ایجاد بیماری جسمی، ذهنی یا عاطفی شود.

مانند الکتریسیته، شما نمی توانید از نظر فیزیکی انرژی درون بدن یا مراکز چاکرا را ببینید. و مهم است بدانید که چاکراها اندام فیزیکی نیستند. با این حال، هر چاکرا با اندام‌ها و عملکردهای بدنی خاص مرتبط است.

در بسیاری از متون 114 چاکرا شناسایی شده است. این مراکز انرژی به هفت چاکرای اصلی، 21 چاکرای کوچک و 86 میکروچاکرا طبقه بندی شده اند که مسئول تمام احساسات، رفتارها و تجربیات درونی انسان هستند.

مطالعات نشان داده اند که چاکراها عمیقاً با جنبه های روانشناسی انسان مرتبط بوده و در مسیرهای هورمونی و انتقال دهنده های عصبی قرار دارند.

اگر عمیق تر نگاه بیاندازیم، هر چاکرا با قسمت خاصی از بدن ارتباط دارد. وضعیت آن چاکرا به عملکرد و سلامت آن قسمت بدن، همراه با پیامدهای ذهنی و عاطفی مرتبط است.

چاکرای مسدود چیست

چاکرای مسدود زمانی اتفاق میافتد که انرژی درون یکی از این گرداب‌ها کند یا جریان آن متوقف شود. جریان انرژی به طور کلی می تواند متوقف و یا شار جریان آن ضعیف شود.

این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که به آنها خواهیم پرداخت. با این حال، انسداد زمانی رخ می دهد که انرژی منفی (احساسات، افکار، یا سموم) از بدن آزاد نشود.

هنگامی که انرژی در یک چاکرا مسدود می شود، عدم تعادل فیزیکی، ذهنی یا احساسی رخ می دهد. اینها می توانند به صورت علائم روانی مانند اضطراب، استرس یا خستگی، یا درد فیزیکی یا بیماری هایی مانند سردرد، سوء هاضمه و مشکلات روده بزرگ ظاهر شوند.

چرا چاکراها مسدود می شوند

احساسات مثبت و سلامتی روانی وذهنی انرژی را در چاکراها را تحریک و آنها را تغذیه می‌کنند. این در حالی است که مشکلات روانی جریان انرژی مربوط به هر چاکرا را مسدود می‌کند.

مشکلات روانی میتواند به شکل استرس مزمن، تراما ها و حوادث گذشته، و شرایط محیطی نامطلوب ظاهر شود و چاکراها را تضعیف کرده و باعث بیماری شوند.

چند علت متداول مسدود شدن چاکراها:

  • ضربه یا استرس عاطفی: تجارب عاطفی شدید یا طولانی مدت می تواند تعادل چاکرا را مختل کند.
  • تراما یا آسیب فیزیکی: صدمات جسمی، تصادفات یا بیماری ها می توانند بر جریان انرژی تأثیر بگذارند.
  • سبک زندگی ناسالم: تغذیه نامناسب، سبک زندگی کم تحرک و عادات مضر بر چاکراها تأثیر می گذارد
  • الگوهای افکار منفی: افکار منفی مداوم، انتقاد از خود یا باورهای محدود کننده جریان انرژی را مختل می کند.
  • احساسات سرکوب شده: احساسات سرکوب شده یا مسائل عاطفی حل نشده ایجاد انسداد می کنند.
  • عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، آلودگی یا تشعشعات الکترومغناطیسی بر چاکراها تأثیر می گذارد.
  • عدم مراقبت از خود: نادیده گرفتن شیوه های مراقبت از خود، نادیده گرفتن نیازهای شخصی و نادیده گرفتن خود درمانی به عدم تعادل کمک می کند.
  • عدم تعادل در روابط: روابط ناکارآمد یا ناسالم، وابستگی ها یا فقدان تعادل بر چاکراها تأثیر می گذارد.
  • قطع ارتباط معنوی: فقدان ارتباط معنوی، فقدان تمرین های معنوی، یا قطع ارتباط با خود و طبیعت باعث انسداد می شود.
  • کمبود جریان انرژی: جریان ناکافی انرژی به دلیل عدم مدیتیشن منظم، یا سبک زندگی راکد منجر به عدم تعادل می شود.

اثرات چاکرای مسدود

رفع انسداد چاکراها

از آنجایی که هر مرکز انرژی به عملکرد اندام یا بدن متفاوتی مربوط می شود، علائم عدم تعادل متفاوت خواهد بود. بنابراین برای درک اینکه چاکرای مسدود شده چه احساسی دارد، باید در مورد نقش هر یک از هفت چاکرای اصلی بیشتر بدانیم.

چاکرای ریشه – واقع در پایه ستون فقرات، اولین چاکرا به نیازهای اصلی ما و احساس امنیت و ثبات مرتبط می شود. با ساختار اسکلتی، اندام های دفعی و قسمت پایین بدن (پا و ساق پا) مرتبط است.

چاکرای خاجی – در قسمت پایین شکم قرار دارد، چاکرای دوم مسئول تعادل عاطفی و احساسات اشتیاق، احساسات و تمایلات جنسی است. با اندام های تناسلی و کمر ارتباط دارد.

چاکرای شبکه خورشیدی – در قسمت بالای شکم قرار دارد، چاکرای سوم عزت نفس ما را تعیین می کند و انگیزه، نظم و اراده را ارتقا می دهد. به اندام های گوارشی از جمله معده، کیسه صفرا، طحال و کبد ارتباط دارد.

چاکرای قلب – در مرکز قفسه سینه قرار دارد، چاکرای چهارم با مسائل قلب، از جمله توانایی ما در دادن و دریافت عشق و احساس شفقت و همدلی، سروکار دارد. با قلب فیزیکی، ریه ها، بازوها و دست ها مرتبط است.

چاکرای گلو – چاکرای پنجم که در مرکز گلو قرار دارد، مرکز ارتباط و بیان ما است. این قسمت با گردن، دهان، زبان، تارهای صوتی و غده تیروئید مرتبط است.

چاکرای چشم سوم – واقع در پیشانی (بین ابروها)، چاکرای ششم، بینایی، شهود و تخیل ما را کنترل می کند. با چشم ها، گوش ها، بینی، مغز و سیستم عصبی مرتبط است. همچنین ارتباط نزدیکی با غده صنوبری (پینه آل) دارد که ریتم شبانه روزی بدن شما را تنظیم می کند.

چاکرای تاج – چاکرای هفتم تنها یکی از هفت چاکرای اصلی است که در خارج از بدن فیزیکی، درست بالای سر قرار دارد. ارتباط معنوی ما را کنترل می کند و با مغز، به ویژه هیپوتالاموس، مرتبط است. همچنین به غده هیپوفیز متصل است که بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی از جمله پاسخ به استرس را تنظیم می کند.

ایگو چیست؟

علائم انسداد چاکرا

1 چاکرای ریشه مسدود

از آنجایی که چاکرای ریشه با نیازهای اصلی ما و احساس امنیت و ثبات مرتبط است، تغییرات قابل توجهی در زندگی می تواند آن را مسدود کند. به عنوان مثال می توان به نقل مکان به خانه، از هم گسیختگی خانواده، یا فوت بستگان نزدیک اشاره کرد. رویدادهای آسیب زا که باعث ترس می شوند و باعث می شوند احساس ناامنی کنید، مانند سرقت از خانه، دزدی، یا سوء استفاده نیز می توانند باعث انسداد چاکرای ریشه شوند.

علائم فیزیکی – سستی و خستگی، مشکلات روده بزرگ مانند اسهال یا یبوست مزمن، مشکلات مثانه و دردهای غیر قابل توضیح در پاها.
علائم روانشناختی – ترس، اضطراب، بی قراری، احساس ناامنی در جامعه، حملات پانیک، تفکر بیش از حد، افسردگی، کابوس، احساس عدم ارتباط عاطفی یا جدا شدن از بدن.

2 چاکرای خاجی مسدود

انسداد چاکرای خاجی معمولاً به دلیل سوء استفاده جنسی یا تجربیات منفی جنسی، نگرانی های مالی، اعتیادها یا احساسات سرکوب شده رخ می دهد. این چاکرا همچنین می تواند به دلیل زندگی بی هدف یا فقدان لذت مسدود شود.

علائم فیزیکی – مشکلات تولید مثل، اختلال عملکرد جنسی، کمردرد مزمن، مشکلات ادراری، اختلال عملکرد کلیه، انرژی کم، مشکلات لگن، یا سفت شدن باسن.
علائم روانی – میل جنسی کم یا میل جنسی ناسالم/غیرقابل کنترل، نوسانات خلقی، بلوک های خلاقانه، تمایلات اعتیاد آور، نارضایتی عمومی یا عدم اشتیاق در زندگی.

3 چاکرای شبکه خورشیدی مسدود

انسداد چاکرای شبکه خورشیدی معمولاً به تراماها در دوران کودکی مربوط می شود، همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که عزت نفس ما در بزرگسالی آسیب ببیند. دلایل رایج عبارتند از رفتارهای ناخوشایند از طرف والدین یا شریک زندگی، یا انتقاد بیش از حد از اطرافیان.

علائم فیزیکی – سوء هاضمه، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالات تغذیه ای، افزایش وزن بیش از حد، دیابت، زخم معده، خستگی مزمن.
علائم روانشناختی – عزت نفس پایین، عدم پذیرش خود، عدم اعتماد به نفس، به تعویق انداختن کار، تمایل به تسلیم شدن آسان، احساس قربانی بودن، سندرم فریبکار، ترس از امتحان چیزهای جدید، نگرش بدبینانه.

4 چاکرای قلب مسدود

چاکرای قلب ممکن است به دلیل شکستگی قلبی مانند قطع رابطه، جدایی یا غم و اندوه مسدود شود. همچنین می تواند ناشی از تحولات عاطفی از دوران کودکی، مسائل ترک، سوء استفاده و تجربیات منفی در دوستی ها یا روابط باشد.
به طور معمول، وقتی کسی به ما صدمه می زند یا اعتماد ما را به نوعی می شکند، قلب خود را می بندیم که جریان انرژی در این چاکرا را متوقف می کند.

علائم فیزیکی – سوزش سر دل، گردش خون ضعیف، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، درد مزمن در قسمت فوقانی کمر، آرتریت در دست ها، و درد غیر قابل توضیح در بازوها.
علائم روانشناختی – ناتوانی در اعتماد به دیگران، عصبانیت یا رنجش، مشکلات در برقراری ارتباط و دوست یابی، تمایل به دیدن یا انتظار بدترین چیزها در افراد، فقدان شفقت یا همدلی، ظاهر سرد، گوشه گیری، روابط نا سالم.

5 چاکرای گلو مسدود

زمانی که توانایی مان برای بیان خودمان را خفه می کنیم، انسداد چاکرای گلو را تجربه می کنیم. می تواند تحقیر عمومی، قضاوت دیگران، قلدری یا سرکوب احساسات اطرافیان و خود باشد.

علائم فیزیکی – گلودرد مزمن، مشکلات تیروئید، گردن درد، مشکلات دندانی، زخم های دهان.
علائم روانشناختی – ترس از صحبت کردن در جمع یا داشتن موقعیت های دشوار، مشکل عمومی در برقراری ارتباط با دیگران، ناتوانی در بیان افکار یا یافتن کلمات مناسب، خجالتی بودن، اضطراب اجتماعی، موانع خلاقانه، پاسخ به سوالات بدون گوش دادن.

6 چاکرای چشم سوم مسدود

قطع ارتباط با طبیعت یا فقدان هر گونه ارتباط معنوی دو دلیل رایج انسداد چاکرای چشم سوم است. افرادی که انسداد در چاکرای چشم سوم دارند معمولاً ذهنیت بسته ای را تجربه میکنند. این افراد هیچ فعالیتی در مسیر توسعه شخصی یا معنوی انجام نداده اند.

علائم فیزیکی – سردردهای مکرر، بی خوابی یا سایر اختلالات خواب و مشکلات چشمی مانند تاری دید یا حساسیت به نور.
نشانه‌های روان‌شناختی: فقدان خودآگاهی، نادیده گرفتن باورهای دیگران، عدم تمایل به گوش دادن به دیدگاه‌های دیگر، بلاتکلیفی، تفکر بیش از حد، نیاز شدید به اعتبارسنجی از بیرون، عدم تمرکز، ناتوانی در (خواندن) حالت یا احساس (درونی).

7 چاکرای تاج مسدود

چاکرای تاج معمولا مسدود می ماند تا زمانی که فرد در مسیر معنوی قدم بگذارد و شروع به دست آوردن خودآگاهی کند.

افرادی که صرفاً بر روی دنیای مادی متمرکز هستند، از طبیعت جدا بوده و معنویت را نادیده گرفته اند یا علاقه ای به آن ندارند، احتمالاً چاکرای تاج مسدود دارند.

با این حال، سطح استرس بالا و سبک زندگی نامطلبوب می تواند چاکرای تاج را ببندد.

علائم فیزیکی – خستگی مزمن، سردرد، میگرن، هماهنگی ضعیف، حساسیت به نور و صدا، بی خوابی.
علائم روانشناختی – جدا شدن از بدن، رد کامل معنویت، افسردگی، اضطراب، سایر اختلالات سلامت روان از جمله روان پریشی، عدم انعطاف پذیری، ناتوانی در تعیین یا حفظ اهداف.

فراکتال چیست

رفع انسداد چاکراها

رفع انسداد چاکراها

اکنون با علل و علائم رایج چاکرای مسدود آشنا شدید. در ادامه به نحوه شناسایی انسدادها و متعادل کردن انرژی برای بازگرداندن بدن، ذهن و روح خود به حالت مطلوب نگاه میاندازیم.

  1. با احساسات و فیزیک خود هماهنگ شوید
    از آنجایی که نمی توانیم انرژی درون خود را ببینیم، تنها با پرورش خودآگاهی عمیق می توانیم سیستم چاکرا را به طور کامل درک کنیم و از آن بهره مند شویم. با بررسی منظم خودمان، متوجه می شویم که کدام چاکرا نیاز به توجه دارد.
مراحل اقدام: چگونه با وضعیت عاطفی خود هماهنگ شوید
  • خودآگاهی را در خود پرورش دهید: با بررسی منظم خود و مشاهده وضعیت بدن، ذهن و احساسات خود، درک عمیقی از سیستم چاکرا ایجاد کنید.
  • سکون صبح و عصر: چند دقیقه صبح و عصر را به نشستن در سکوت اختصاص دهید. به هر گونه احساس فیزیکی یا درد در بدن خود توجه کنید.
  • وضعیت ذهن خود را مشاهده کنید: توجه کنید که آیا ذهن شما مشغول است یا آرام. به انواع افکاری که دارید، اعم از مثبت، منفی یا تکراری توجه کنید.
  • با مرکز قلب خود ارتباط برقرار کنید: آگاهی خود را به مرکز قلب خود بیاورید و هر احساسی را که در درون شما ایجاد می شود مشاهده کنید. این احساسات را بدون قضاوت یا برچسب زدن مشاهده کنید.
  • مشاهدات خود را در یادداشت کنید: بعد از هر جلسه، احساسات، افکار و احساسات فیزیکی که شاهد آن بودید را یادداشت کنید. نویسندگی باعث میشود که تمام تجارب را در خود ثبت کنید.

با دنبال کردن این مراحل، می توانید درک عمیق تری از سیستم چاکرا خود ایجاد کنید، مناطقی را که نیاز به توجه دارند شناسایی کنید و برای بازگرداندن تعادل و هماهنگی در مراکز انرژی خود تلاش کنید.

  1. مدیتیشن تجسم چاکرا
    ما می توانیم از مدیتیشن برای شفای هدفمند چاکرا یا برای ایجاد تعادل در کل سیستم استفاده کنیم. مدیتیشن چاکرا شامل یک یا چند تکنیک زیر است:
  • تصویرسازی رنگی هر چاکرا/تجسم انرژی چاکرا در بدن
  • خواندن مانترا یا کلمات تاکیدی مرتبط
  • نگه داشتن مودراها (حرکات دست)
  • گوش دادن به موسیقی با فرکانس هر چاکرا

همانطور که روی هر مرکز انرژی تمرکز می کنید، حضور انرژی را در رنگ مرتبط با چاکرا تجسم کنید:

  • ریشه = قرمز
  • خاجی = نارنجی
  • شبکه خورشیدی = زرد
  • قلب = سبز
  • گلو = آبی
  • چشم سوم = نیل
  • تاج = بنفش یا سفید
رفع انسداد چاکراها

همراه با دیدن رنگ چاکرا در چشم ذهن خود، سعی کنید ویژگی های هر یک را احساس کنید. به عنوان مثال، هنگام تمرکز بر روی چاکرای شبکه خورشیدی، تمام تلاش خود را بکنید تا انرژی اعتماد به نفس، شجاعت و اراده را در درون خود افزایش دهید.

مطالعه کتاب یوگای رویا و خواب تبتی

  1. یوگا برای تعادل چاکرا
    تمرین حرکات خاص یوگا می تواند مراکز انرژی را متعادل کرده و از انسداد خارج کند. در اینجا مروری کوتاه بر بهترین حرکات یوگا برای هر چاکرا بر اساس آموزه های یوگای باستان داریم.

پوزیشن یوگا چاکرای ریشه

ژست‌های ایستاده محکم و زمین‌گیر را تمرین کنید که بر اتصال پاهای شما به زمین تمرکز دارند، مانند:

  • پوزیشن کوهستانی (تاداسانا)
  • پوزیشن درخت
  • پوزیشن جنگجو
  • پوزیشن اسکات (مالاسانا)
  • پوزیشن پروانه

پوزیشن های یوگا چاکرای خاجی

از آنجایی که چاکرای خاجی با ناحیه ران و لگن مرتبط است، حالت های باز کردن لگن برای این مرکز انرژی بهترین هستند، مانند:

  • پوزیشن کبوتر
  • پوزیشن مارمولک
  • پوزیشن پروانه
  • پوزیشن لانژ

پوزیشن های یوگا چاکرای شبکه خورشیدی

حالت هایی که ماهیچه های جناق را درگیر می کنند یا کشش می دهند و چاکرای شبکه خورشیدی را تحریک می کنند.

  • پوزیشن قایق
  • پوزیشن نشسته
  • پوزیشن ملخ
  • پوزیشن پلانک

پوزیشن های یوگا چاکرای قلب

حرکات یوگا که قفسه سینه را کش می دهد و باز می کند، مانند خم شدن به پشت که می تواند قلب را باز کند.

  • پوزیشن شتر
  • پوزیشن رقصنده
  • پوزیشن پل
  • پوزیشن باز کردن قلب (آناهاتا)

پوزیشن های یوگا چاکرای گلو

کشش گردن و وضعیتی که گلو را فشرده کند جریان انرژی را در چاکرای پنجم تحریک مینماید.

  • کشش گردن
  • پوزیشن ماهی
  • پوزیشن گربه

پوزیشن های یوگا چاکرای چشم سوم

حالت هایی که سر را روی زمین پایین می‌آورد می‌توانند نیروی حیات را در چاکرای چشم سوم افزایش دهند.

  • پوزیشن کودک
  • پوزیشن قهرمان
  • پوزیشن گاوآهن

پوزیشن های یوگا چاکرای تاج

ساواشانا بهترین ژست یوگا برای باز کردن چاکرای تاج است، زیرا باعث افزایش خودآگاهی و ارتباط با خود آ می شود. علاوه بر این، ژست‌هایی که کف بالای سر را به زمین متصل می‌کنند، مانند پوزیشن خرگوش، می‌توانند چاکرای هفتم را فعال کنند.

4. اسکن ریکی جهت تعادل چاکرا
ریکی یک روش درمانی باستانی ژاپنی است که هدف آن باز و متعادل کردن چاکراها است. این درمان به انرژی اجازه می دهد تا آزادانه جریان یابد و هماهنگی را در بدن فرد ایجاد کند.

اسکن ریکی بر شناسایی و رفع انسدادهای انرژی در سیستم چاکرا تمرکز دارد. یک تمرین‌کننده ماهر ریکی قادر است با قرار دادن دست‌های خود بر روی نقاط خاص چاکرا یا کمی با فاصله تر از آن به حذف انرژی راکد کمک کند.

این عمل میتواند جریان هماهنگ در سراسر مراکز انرژی را تسهیل کند.

ارتباط سایکدلیک ها با میدان های چاکرا

رفع انسداد چاکراها

داشتن تجربه سایکدلیک میتواند به یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین تجربه های روانی هر فرد تبدیل شود. این تجربیات در دوزهای شدید میتواند زمینه ساز دگرگونی های روانی و شخصیتی باشد.

سفرهای سایکدلیکی عمدتا با داروهایی مانند قارچ های جادویی، ال اس دی، آیاهواسکا، مسکالین و.. هدایت می شوند. این سفرها قادر به تغییر در الگو های فکری، روانی و تعصبات بیهوده و در تجربیات فوق شدید به تغییر (کهن الگوی شخصیت) در مصرف کننده منجر شود.

این تجربیات میتوانند ساختار و بنیان روانی را به کل دست خوش تغییر کنند، از این رو عدم داشتن آمادگی های روحی، روانی و سلامت فکری میتواند باعث بروز تراما های موقتی در فرد بشود. این آسیب ها و فقدان آمادگی میتواند ضربه های شدید به مراکز انرژی در چاکراها وارد کند.

همچنین میتواند انرژی هر چاکرا را بدون داشتن آگاهی قبلی فعال کند. اما در همین حال تجربیات سایکدلیکی در صورت داشتن آمادگی و تمرینات قبلی قادر است فرد را در مسیر بیدار کردن انرژی چاکرا ها و رویارویی با کهن الگو های درونی شخصیت کمک کند.

بازخوردهایی مانند انحلال ایگو، رها کردن افکار منفی، انعطاف پذیری باوری، ایجاد خلاقیت، افزایش همدلی، انتخاب سبک زندگی و تغذیه ی سالم تنها برخی از اثرات مثبت آمادگی در تجربیات شدید سایکدلیکی میباشند.

کهن الگو ها و سایکدلیک

پاراگراف نهایی

وقتی چاکراهای ما باز، متعادل و همسو باشند، از رفاه جسمی، ذهنی و عاطفی مطلوبی برخوردار می شویم. با این حال، اگر یکی از چاکراهای ما مسدود شود، می توانیم افکار منفی، احساسات ناخوشایند یا بیماری جسمی را تجربه کنیم. بنابراین، شناسایی و تعادل مجدد انسداد چاکرا به هر طریقی می‌تواند ابزاری باورنکردنی برای شفا، سلامتی و شادی باشد.