بیداری در رویا

منتشرشده توسط Admin در تاریخ

بیداری در رویا – خواب فرآیندی است که شامل تجدید و ریکاوری بدن و تجدید انرژی است. در طول خواب، بدن به حالت اولیه باز می‌گردد و استراحت می‌کند، زیرا محدودیت‌های عاطفی و ذهنی موجود در حالت بیداری دیگر مانع نیست.
یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که خواب نقش پاک کننده را ایفا می‌کند و سمومی را که در هنگام بیداری در مغز ایجاد می‌شوند را از بین می‌برد.

بیداری در رویا

هنگام خواب دقیقا چه اتفاقی می افتد

خوابیدن به این معنا نیست که مغز شما کاملاً غیر فعال است. فعالیت مغز دارای الگوهای قابل پیش بینی است. کارشناسان آن الگوها را به چند مرحله سازماندهی کردند. مراحل به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: خواب حرکت سریع چشم (REM) و خواب(NREM).

خواب NREM

مرحله اول

مرحله اول خواب NREM سبک ترین مرحله خواب است. بلافاصله بعد از اینکه به خواب رفتید وارد مرحله اول می شوید. این مرحله معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد و حدود 5 درصد از زمان خواب شما را تشکیل می دهد.

مرحله دوم

در این مرحله هنوز خواب سبک است، اما عمیق تر از مرحله اول می باشد. مرحله دوم خواب NREM حدود 45 درصد از زمان خواب شما را به خود اختصاص می دهد (بیشترین میزان در هر مرحله)

مرحله سوم

عمیق ترین مرحله خواب NREM مرحله سوم است. این مرحله حدود 25 درصد از کل زمان خواب شما را در بزرگسالان تشکیل می دهد.
بدون خواب کافی مرحله 3، حتی اگر برای مدت طولانی بخوابید، احساس خستگی می کنید. . از آنجایی که مرحله 3 خواب NREM بسیار عمیق است، بیدار کردن کسی از آن سخت است. اگر بیدار شوند، احتمالاً «اینرسی خواب»، حالت سردرگمی یا «مه ذهنی» خواهند داشت.

خواب REM

خواب با حرکت سریع چشم (REM) مرحله ای از خواب است که اکثر رویاها در آن اتفاق می افتد. نام آن برگرفته از نحوه حرکت چشمان شما در پشت پلک در هنگام خواب است. در طول خواب REM، فعالیت مغز شما بسیار شبیه به فعالیت مغز در هنگام بیداری است.

رویا چیست

تصور می شود رویاها بازتابی از افکار و احساسات ناخودآگاه ما هستند و می توانند به عنوان ابزاری برای کشف خود استفاده شوند. رویاها رمز و راز ذهن شما هستند.
تمدن های باستانی بر این باور بودند که رویاها پیام هایی از جانب خدایان هستند، در حالی که روانکاوی فرویدی نشان می دهد که رویاها “راهی به سوی ناخودآگاه” هستند . فراتر از آنچه در یک رویا خاص وجود دارد، این سوال وجود دارد که چرا اصلاًرویا می بینیم؟

  • رویاها به حافظه کمک می کنند
  • رویاها خلاقیت را تحریک می کنند
  • رویاها ما را از رویارویی با خطرات در دنیای واقعی آماده می کنند
  • رویاها به پردازش احساسات کمک می کنند

رویاها تصاویری از کتابی هستند که روح شما درباره شما می نویسد.

مارشا نورمن

هفت مدل رایج رویابینی شامل موارد زیر است :

1- رویاپردازی:

خیال پردازی به مجموعه ای از افکار اطلاق می شود که حواس شما را از دنیای بیرون منحرف می کند و باعث می شود کمتر نسبت به محیط اطراف خود آگاه شوید. انواع خیال پردازی عبارتند از: بدبختی، فرار، خیال، نشخوار فکری و تجسم.

2- رویاهای بیداری کاذب:

این خواب ها زمانی است که فرد خواب بر این باور است که از یک جلسه خواب بیدار شده اما هنوز در وسط خواب است. رویاهای بیداری کاذب یک حالت ترکیبی است که با بیداری و خواب همپوشانی دارد و معمولاً با رویاهای شفاف مرتبط است.

3- رویاهای شفابخش:

رویاهای شفابخش رؤیاهایی هستند که رویا بیننده می تواند دیگران را شفا دهد یا دارای یک قدرت ماوراء طبیعی مانند تله کینزی یا تله پاتی است. رویاهای شفابخش می توانند باعث ایجاد احساس تعادل شوند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا احساس آرامش یا هدف را از طریق ضمیر ناخودآگاه خود تسهیل کنید.

4- رویای شفاف:

خواب شفاف رویایی است که در آن فرد خواب می بیند که در حال دیدن خواب است و می تواند کنترل بدن و افکار خود را در خواب حفظ کند.

5- کابوس:

کابوس ها رویاهای ترس آور هستند. این حالت رویا روشی است که مغز برای پردازش استرس‌های روزانه استفاده می کند برخی از علل شایع کابوس‌های شبانه عبارتند از عادات غذایی نادرست، حوادث آسیب‌زای قبلی، بیماری، کمبود خواب، اختلالات خواب یا دارو.

6- رویاهای پیش بینی:

در رؤیاهای پیش بینی، افراد رویدادهایی را قبل از وقوع در زندگی واقعی خود میبینند برخی معتقدند این رویاها به این معنی است که فرد آینده را پیش بینی کرده است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این نوع رویا ناخودآگاه شما را برای یک نتیجه احتمالی آماده می کند.

7- رویاهای تکرار شونده:

رویاهای تکرار شونده به خواب هایی اطلاق می شود که به طور مکرر در طول یک جلسه خواب یا چندین جلسه خواب تجربه می کنیم. رویاهای تکرار شونده حاوی تصورات و احساسات مشابه در رویدادهای قبلی هستند و همچنین می توانند به شکل کابوس های تکرار شونده رخ دهند. تئوری های متعدد نشان می دهد که رویاهای تکرار شونده ناشی از اجتناب از خطر، ترس های درونی یا سایر مسائل حل نشده است.

آیا رویاها پنجره ای به ضمیر ناخودآگاه هستند؟

ضمیر ناخودآگاه بخش مهمی از زندگی روزمره ما است و درک آن می تواند به ما کمک کند رازهای تغییر زندگی خود را کشف کنیم. این نیروی قدرتمندی است که در همه ما وجود دارد و تا حد زیادی مسئول عادات، افکار، احساسات و اعمال ما است.

در حالی که هر شب چشمان خود را می بندید، سفری را به سوی ناشناخته ها آغاز می کنید. ضمیر ناخودآگاه شما تسلط پیدا می کند و دنیای رویاها متولد می شود. این جهان به محدودیت های جهان بیداری نیست و هر چیزی ممکن است.

داستان‌هایی که در رویاهایتان تجربه می‌کنید می‌توانند حقایق پنهانی را در مورد خودتان آشکار کنند، بینشی نسبت به آینده ارائه دهند و الهام بخش رشد شخصیت باشند.

معرفی رویای شفاف

بیداری در رویا

رویای شفاف زمانی است که در حین خواب هوشیار هستید. تخمین زده می شود که 55 درصد از مردم در طول زندگی خود یک یا چند رویای شفاف دیده اند.

در رویای شفاف، ذهن شما تبدیل به تئاتر می شود و شما تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و بازیگر اصلی هستید. رویای شفاف همچنین می تواند برای حل مشکلات، تمرین موقعیت ها، بهبود عملکرد ورزشی و حل مسائل روانی مورد استفاده قرار گیرد. رؤیای شفاف، از امور پیش پا افتاده تا متعالی، طیفی از تجربیات را ارائه می دهد که عمدتاً به مسائل دنیوی و خودشکوفایی مربوط می شود.

با این حال، رویای شفاف به تنهایی شما را از نظر معنوی بیدار نمی کند. اگر می‌خواهید در آن عمیق‌تر شوید، رویای شفاف می‌تواند به یوگای رویای تبدیل شود، در حالی که رویای شفاف می توانند کارما منفی ایجاد کنند، یوگای رویایی برای پاکسازی آن طراحی شده است.

رویای شفاف

چیزی که در مورد رویای شفاف وجود دارد این است که مانند دنیای واقعی نیست که در آن شما توسط همه چیز، از جمله قوانین فیزیک محدود می شوید شما می توانید جادو کنید.

پل دیویس

یوگای رویا

به گفته ترالگ رینپوچه، یوگای رویایی می‌تواند پتانسیل‌هایی را که قبلاً به آن‌ها دسترسی نداشته‌اید را آزاد کند و به مخزن‌های دست‌نخورده خرد دست یابید.

یوگای رویا می‌تواند به یوگای خواب تبدیل شود، یعنی زمانی که آگاهی نه تنها به رویاها بلکه به خواب عمیق بدون رویا نیز گسترش می‌یابد. با یوگای خواب، بدن شما به حالت خواب می رود اما ذهن شما بیدار می ماند.

یوگای رویا و یوگای خواب می توانند بیشتر به یوگا باردو تبدیل شوند. یعنی زمانی که از تاریکی شب برای آماده شدن برای تاریکی مرگ استفاده می کنید.

“باردو” یک کلمه تبتی است که به معنای “شکاف یا وضعیت انتقالی” است و در این مورد به شکاف بین زندگی ها اشاره دارد. یوگای رویا و یوگای خواب به نوعی آمادگی برای مرگ است. رابطه صمیمانه ای بین روند خوابیدن، رویا دیدن و بیدار شدن، و روند مردن، وضعیت پس از مرگ و تولد دوباره وجود دارد.

کتاب یوگای رویا و خواب تبتی

دالایی لاما می‌گوید: «یک فرد آموزش‌دیده می‌تواند نظم را در چهار مرحله به خواب رفتن تشخیص دهد و به خوبی آماده است تا نظم مشابهی را در روند مرگ به دست آورد.»

“هر کس آگاهی را بیدار کند از رویا دیدن باز می ماند.

سامائل عون وور

نقش کندالینی در رویای شفاف

ارتباط بین کندالینی و رویاها موضوعی جذاب است که قلمرو معنویت و ضمیر ناخودآگاه را با هم ادغام می کند. رویاها بستر منحصر به فردی را برای انرژی کندالینی فراهم می کنند تا به شیوه های نمادین و عمیق با ما ارتباط برقرار کند.

انرژی کندالینی می تواند نقش مهمی در رویای شفاف داشته باشد، زیرا خودآگاهی را گسترش می دهد. هنگامی که کندالینی در رویاها فعال است، می تواند شفافیت را تسهیل کند، و به شما این امکان را می دهد که آگاهانه با دنیای رویا حرکت کنید و با آن تعامل داشته باشید و درهایی را به روی تجربیات معنوی عمیق و کشف خود باز کنید.

علائم بیداری کندالینی در رویاها

رویاهای واضح و قدرتمند: این رویاها ممکن است واقعی تر از زندگی بیداری به نظر برسند و پس از بیداری اثری ماندگار بر جای بگذارند.

بازنمایی نمادین: رویاهای کندالینی ممکن است حاوی تصاویر نمادین قدرتمندی مانند مار، مارپیچ، آتش یا موجودات الهی باشد. این نمادها بیداری و حرکت انرژی کندالینی را در ضمیر ناخودآگاه رویاپرداز منعکس می کنند.

احساسات پرانرژی: در طول رویاهای بیداری کندالینی، افراد ممکن است احساسات شدید انرژی مانند ارتعاش، گزگز، گرما یا حس جریان الکتریسیته در بدن را تجربه کنند. این احساسات نشانگر فعال شدن و حرکت انرژی کندالینی هستند.

آگاهی و شفافیت افزایش یافته: فعال شدن کندالینی اغلب حالت آگاهی و شفافیت را در رویاها به همراه دارد و به افراد این امکان را می دهد که ارتباط عمیق تری با رویای خود داشته باشند.

رویای کندالینی فرصت هایی را برای درمان، رهاسازی الگوهای قدیمی و گسترش درک ما از واقعیت ارائه می دهد. آنها فرآیندی از کیمیاگری درونی را شعله ور می کنند که جنبه های پایین وجود ما را به حالت های بالاتر آگاهی و روشنگری معنوی تبدیل می کند.

سایکدلیک ها و بیداری کندالینی

ارتباط سایکدلیک و رویای شفاف

بیداری در رویا

هنگامی که در مورد رویاها و تجربیات سایکدلیک صحبت می شود، موضوع سروتونین رایج است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی حیاتی در چرخه خواب و بیداری است، و همچنین توسط سایکدلیک ها تقلید می شود و باعث ایجاد حالت ناشناخته و شبیه رویا می شود که تمام روان نوردان حداقل یک بار در طول سفر خود تجربه کرده اند.

تجارب سایکدلیک و حالت‌های رویایی دارای اشتراکاتی هستند، اما تفاوت‌های اساسی نیز بین آنها وجود دارد.

از جمله شباهت‌های بین رویاها و تجارب سایکدلیک می‌توان به تصاویر واضح و الگوهای فراکتالی تحت تأثیر محیط بیرونی، و احیای خاطرات عاطفی عمیق و یا بیدار شدن احساسات اشاره کرد.

از سوی دیگر، تفاوت های زیادی نیز بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، دیدن فرم های هندسی و الگوهای انتزاعی، که در سفرهای سایکدلیکی بسیار رایج است، به ندرت در خواب معمولی رخ می دهد. در طول یک سفر روانگردان، محیط اطراف و محرک ها تأثیر قابل توجهی بر آنچه تجربه می شود دارند.

کلام آخر

ضمیر ناخودآگاه ما از طریق رویا ساختن با ما صحبت میکند و در قالب صحنه ها مشکلات درونی ما را به تصویر میکشد. با عمیق شدن در رویاهایمان قادر خواهیم بود بیشتر مشکلات روانی و جسمی خود را برطرف کنیم و از آنجا که رویا بازتابی از ذهن خودمان است با مشاهده آن میتوانیم به خود نظر انداخته و در صدد درمان بخش های آسیب دیده ی خودمان برآییم .

همانطور که سوامی سیواناندا گفته است: “یاد بگیرید که در حالت بیداری شاهد افکار خود باشید تا بتوانید در حالت رویایی که در حال خواب هستید هوشیار بمانید.


اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments