فراکتال چیست

منتشرشده توسط royalstate در تاریخ

  • فراکتال چیست؟
  • فراکتال ها در طبیعت
  • فراکتال ها در زیست انسان
  • فراکتال ها در رفتار انسان
  • سایکدلیک و فراکتال

فراکتال چیست

فراکتال، الگویی در طبیعت است که بارها و بارها در یک دوره زمانی تکرار می شود. به دلیل ماهیت تکراری فراکتال ها، آنها در مقیاس های بزرگ و مقیاس های کوچک شبیه هم به نظر می رسند.
فراکتال ها از نزدیک شبیه به هم هستند، همانطور که از دور شبیه هستند. فراکتال ها بخش مهمی از طبیعت به شمار می آیند که در اطراف ما وجود دارند با این حال، بیشتر مردم کاملاً از وجود و اهمیت فراکتال‌ها بی‌اطلاع هستند.

برخی از رایج‌ترین نمونه‌های فراکتال در طبیعت شامل شاخه‌های درختان، سیستم گردش خون حیوانات، دانه‌های برف، رعد و برق، گیاهان و برگ‌ها، زمین‌های جغرافیایی و سیستم‌های رودخانه‌ای، ابرها، کریستال‌ها هستند.

شناخت الگوی فراکتال می‌تواند به شما توانایی درک حال بر اساس گذشته و پیش‌بینی آینده بر اساس گذشته و حال را داد. همانطور که امروزه از علم فراکتال ها در تجزیه و تحلیل بورس و پیش بینی های آن استفاده میشود.

فراکتال چیست

فراکتال ها در زیست انسان
ما به عنوان انسان از سیستم های فراکتال مانند ریه ها، سیستم گردش خون، سیستم عصبی و نورون های مغزی تشکیل شده ایم. الگوهای رفتاری ما نیز ماهیت فراکتال دارند، هم به عنوان فردی و هم از نسلی به نسل دیگر.
الگوی فراکتال بخشی از ریاضیات جهان است که معمولا در همه جای طبیعت ظاهر می شوند، از ریزترین پوسته حلزون تا بزرگترین کهکشان.

فراکتال ها در طبیعت به دلیل یک اصل باستانی به نام “مسیر با کمترین مقاومت” شکل می گیرند. این روند را میتوان در مسیر برق در صاعقه یا مسیر مورچگان مشاهده کرد که امروزه به عنوان یک پروتکل در سیستم های شبکه مورد استفاده قرار گرفته اند.
درختان فراکتال‌های رشد را با الگوهای تکراری ایجاد شده توسط شاخه‌های اصلی بزرگ تشکیل می‌دهند و خود را در شاخه‌های کوچک‌تر تکرار می‌کنند، و شاخه‌های کوچک‌تر خود را تکرار و تکرار می‌کنند..

سیستم‌های بیولوژیکی انسان پیچیده‌تر هستند، اما از همان ساختار رشد فراکتال طبیعی درختان و برگ‌ها پیروی می‌کنند. این سیستم های بیولوژیکی عبارتند از:

-ریه های انسان
در سال 2020، مطالعه جدیدی توسط دپارتمان مهندسی بیومدیکال در دانشگاه بوستون منتشر شد که الگوهای فراکتالی را که ساختار ریه های انسان را تشکیل می دهند، بررسی کرد.

ریه ها نمونه بارز سیستم فراکتال در بدن انسان هستند. لوله های نایژه ریه که تقریباً شبیه به ساختمان درخت هستند، از نای (تنه) به برونشیول خارجی (شاخه ها)، به بیرونی ترین آلوئول ها (برگ ها) منشعب می شوند.
هدف این مطالعه ایجاد درک عمیق تر از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) بود. در نهایت کارشناسانی که این مطالعه را انجام دادند دریافتند که دانستن ماهیت فراکتال ساختار ریه ممکن است درک ما از مکانیسم‌های زمینه‌ای که باعث پیشرفت بیماری می‌شود را بهبود بخشد.

-سیستم قلبی عروقی
در سال 2017، دکتر Gabriella Captur مطالعه ای را در مورد ساختار فراکتالی سیستم قلبی عروقی انجام داد که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی منتشر شد.
دکتر Gabriella Captur نتیجه گرفت که “سیستم قلبی عروقی پیچیدگی فراکتالی را در هر سطحی نشان می دهد”.

.

-سیستم عصبی انسان
سیستم عصبی مرکزی از مغز شروع می شود، از یک “بزرگراه اصلی” در ستون فقرات می گذرد و سپس از آنجا به سیستم عصبی محیطی منشعب می شود.

-سلول های انسانی
کلید درک فراکتال ها این است که آنها همیشه از اصول یکسانی پیروی می کنند.
ساختارهای انسانی مانند ریه‌ها، سیستم عصبی و سیستم گردش خون همگی در الگوهای فراکتال شکل می‌گیرند، اما این سیستم‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟ سلول ها.

سلول های انسانی تمامیت ساختار فیزیکی ما را تشکیل می دهند. با پیروی از قوانین طبیعی واقعی فراکتال‌ها، منطقی است که فرکتال‌های کوچک‌تر بلوک‌های سازنده فراکتال‌های بزرگ‌تر را بسازند. سلول‌های انسانی خود را در «خوشه‌های شاخه‌ای فراکتال‌مانند» قرار می‌دهند.

.


-نورون های مغز
مطالعه جدیدی که در سال 2021 توسط دارتموث منتشر شد، راه جدیدی برای بررسی شبکه های مغز با استفاده از اصول ریاضی فراکتال ها.

مطالعه دارتموث نشان می دهد که شبکه های مغزی به روشی مشابه هندسه فراکتال سازماندهی می شوند. دکتر Lucy L. W Owen دریافت که به نظر می رسد الگوهای شبکه های مغز در الگوهای فراکتال مانند سازماندهی می شوند. هنگامی که این افکار مختل می شوند، الگوهای فراکتال به هم ریخته می شوند و یکپارچگی خود را از دست می دهند.

فراکتال ها در رفتار انسان
کارشناسان معتقدند که رفتار ما یک الگو است. فراکتال ها در زندگی ما جاسازی شده اند. افرادی که با آنها قرار ملاقات می گذارید. واکنش شما به موقعیت هایی که در آن قرار می گیرید. نحوه دریافت اطلاعات و نحوه برخورد با چالش ها و استرس ها.
اینها همه الگوهای رفتاری هستند. هنگامی که با فراکتال ها آشنا و آگاه شدید، متوجه فراکتال های موجود در سناریوهای رفتاری مختلف خواهید شد و شناخت این فراکتال ها میتواند بسیار سازنده باشد.

الگوهای رفتاری (فراکتال شخصی)
به عنوان مثال نفس ما درک ما را نسبت به افرادی که با آنها ملاقات می‌کنیم، مشاغلی که انتخاب می‌کنیم، نحوه واکنش به انتقاد و نحوه برخورد با عوامل بیرونی را هدایت میکند. رها کردن نفس یا (ایگو) یکی از تصمیماتی است که تاثیر فراکتالی بر بسیاری از بخش های زندگی خواهد داشت.

الگوهای رفتاری بر روحیه، طرز فکر و فرکانس کلی ما تأثیر می گذارد. تشخیص الگوی رفتاری فراکتال، ممکن است الگوهای دیگری که شما ناخودآگاه از آنها بی اطلاع هستید را آشکار کند.

فراکتال چیست

برای درک اینکه چگونه فراکتال ها در زندگی شما گنجانده شده اند، سعی کنید به الگوی پردازش اطلاعات، نحوه برخورد با روابط و نحوه کنار آمدن با حوادث ناگوار و نحوه پردازش و کنترل احساسات خود توجه کنید. الگوهای فراکتال در رفتار ما سیستم عامل انسان را برجسته می کنند. بیشتر مردم از همین الگو پیروی می کنند تا جایی که ناگزیر مجبور به تغییر آنها هستند.

درست مانند الگوی رشد فراکتال، ما نیز مسیر “کمترین مقاومت” را دنبال می کنیم، حتی اگر این رفتاری باشد که به نفع ما نیست، مانند ادامه کشیدن سیگار بعد از ترک کوتاه مدت آن، با وجود آگاهی از عواقب آن.
“الگوهای رفتاری فراکتال” به عنوان برنامه های ناخودآگاهی میباشند که در پس زمینه ما اجرا می شوند و مسیر عمل را در زندگی ما مشخص می کنند.
به عنوان مثال یک آی سی (قطعه ی الکترونیکی) را در نظر بگیرید، این ماژول تا زمانیکه برنامه ریزی نشود حالت خنثی دارد. زمانیکه این قطعه پروگرام میشود وظایف و عملکرد این قطعه نیز تعریف میگردد.

ایگو چیست؟

الگوهای رفتاری فراکتال در نسل ها

گاهی اوقات درک الگوی رفتاری شما باید به خارج از خودتان شاخه بزند.
متخصصان اجتماعی “فرکتال های رفتاری نسلی” را به عنوان ویژگی ها یا الگوهای شخصیتی توصیف می کنند که از والدین به فرزند منتقل می شوند. گاهی اوقات آنها مثبت هستند، اما اغلب الگوهای منفی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

برای مثال سرنوشتی که برای ملتی در یک برهه زمانی اتفاق میافتد میتواند در تمام دوران در سیستم اجتماعی آن ملت جای بگیرد و مانند یک پروتکل تکراری عمل کند تا زمانیکه این الگوی فراکتالی شناخته و اصلاح شود.
تغییر این الگوهای بارگذاری شده دشوار است، اما آگاهی از آن حداقل این فرصت را می دهد که آگاهانه روی آن کار شود.

ما از سیستم های فراکتال ساخته شده ایم که به نوبه خود از اجزای ریزتر فراکتال ساخته شده اند. ما در الگوهای فراکتالی رفتاری عمل می کنیم و با الگوهای فراکتالی نسلی بزرگ و تربیت می شویم.

جهان ما، کهکشان‌های ما، شهرها، جاده‌ها، زیرساخت‌ها، سیستم‌های بیولوژیکی و ارتباطات مغزی، همگی فراکتال‌هایی هستند که از اصول یکسانی پیروی می‌کنند.
همانطور که زیگموند فروید به وضوح بیان کرد، انسان ها مجبور به تکرار الگوها هستند – اجبار تکرار. الگوهایی که در اوایل زندگی تعیین و به مرور زمان بر ما بارگذاری میشوند.

در مورد الگوهای تکراری نسل ها میتوان این دو عبارت را در نظر داشت که:

  • کسی که تاریخ را نمی آموزد محکوم به تکرار آن است.
  • روان پریشی نتیجه انجام کار های تکراری و امید به نتیجه متفاوت است.

فراکتال های طبیعی و سلامت روانی انسان

بر اساس یک نشریه جدید توسط ریچارد تیلور، فیزیکدان UO، یک دلیل علمی وجود دارد که انسان ها هنگام قدم زدن در جنگل احساس بهتری نسبت به قدم زدن در خیابان های شهر دارند.
گروه این سوال را بررسی کردند که: “وقتی در خیابان راه می روید در مغز شما چه اتفاقی می افتد؟” و به این نتیجه رسیدند که محیط های شهری برای مغز انسان خوشایند نیستند.

دلیل آن نبود فراکتال در معماری و فضاهای مدرن است. فراکتال‌ها الگوهایی هستند که خود به خود در مقیاس‌های مختلف تکرار می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در سراسر طبیعت یافت.

به دلیل احاطه فراکتال های طبیعی، مغز انسان به گونه ای تکامل یافته است که به فراکتال ها پاسخ مطلوبی می دهد و این کار را در یک چشم به هم زدن انجام می دهد. مغز انسان برای تشخیص وجود فراکتال ها فقط به 50 میلی ثانیه زمان نیاز دارد. در صورتیکه برای پردازش معماری های امروزی توسط مغز به مدت زمان بیشتری نیاز میباشد.

تیلور توضیح داد: «به محض اینکه به طبیعت نگاه می کنیم، آبشاری از پاسخ های خودکار را ایجاد می کند. “حتی قبل از اینکه متوجه شویم به چه چیزی نگاه می کنیم، به آن پاسخ می دهیم.”

فراکتال چیست

انسان ها هنگام نگاه کردن به طبیعت استرس کمتر و رفاه بهتری را تجربه می کنند و این توسط فراکتال ها هدایت می شود. تحقیقات تیلور نشان داده است که فراکتال ها می توانند استرس و خستگی ذهنی ناظر را تا 60 درصد کاهش دهند.

تیلور همچنین به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد بیماران بستری در بیمارستان زمانی که به پنجره مشرف به طبیعت دسترسی داشته باشند می‌توانند سریع‌تر بهبود پیدا کنند، زیرا با نگاه کردن به طبیعت میتوانند به تمام فراکتال‌های طبیعی نگاه ‌کنند. این عمل به بیماران کمک کرد تا بدن خود را آرام کنند و سریعتر بهبود پیدا کنند.

این تیم تحقیقاتی باور دارد: «انسان ها برای حفظ سلامت خود به محیط‌ های زیبای طبیعی نیاز دارند. اما شهرها و معماری مدرن به گونه ای طراحی نشده اند که طبیعت یا فراکتال ها را در خود جای دهند. در عوض، با ساختمان های جعبه ای شکل، طراحی های ذهنی و دور از هنر خانه هایی که با اتاق های بدون طبیعت اشغال شده اند.

فراکتال چیست

سایکدلیک و فراکتال (ادراک فراتر رفته و فراکتال ها)
به طور کلی اثرات سایکدلیک ها بر روی مغز، آگاهی و ادراک انسان، برجسته است و وارد جزئیات نمی شویم، اما الگوهای فراکتال را در این بخش در نظر خواهیم گرفت.

افراد در سفرهای شمنی و مراسم معنوی طیف وسیعی از جلوه های بصری را تجربه میکنند. این اثرات می توانند خفیف یا کاملاً مهیب باشند. آنها می توانند شامل نمایشی خیره کننده از رنگ ها، هندسه، نمادها، تصاویر، صحنه ها و .. باشند. این افراد گزارش می‌دهند که الگوهای پیچیده و بی‌محدودیت از ابعادی را مشاهده کرده‌اند، که به نظر می‌رسد صرف نظر از اینکه چقدر عمیق به آن‌ها نگاه کرده‌اند، یکسان و در هم تنیده ‌اند.
اجزا این الگو های فراکتالی با کل یکسان است و نشان دهنده به هم پیوستگی و بی نهایت بودن تجربه حال میباشند تجربه ای که هم اکنون آن را زندگی یا توهم زندگی میدانیم.

فراکتال چیست

فراکتال چیست

سایکدلیک ها از دیرباز با مراسم معنوی و باستانی مرتبط بوده اند این گیاهان معمولا در اکثر مناطق جغرافیایی وجود داشته اند. قارچ های دارویی در مکزیک، آمریکای شمالی و اروپا، ریشه های گیاهان حاوی دی ام تی در جنوب آمریکا، مصر باستان و خاورمیانه، افدرا (هوم) در ایران، چین و هند باستان و.. این گیاهان که جهت ایجاد تغییر ادراک شناخته می شوند، به عنوان دریچه ای برای فراتر رفتن از ادراک و تفکر معمولی و روتین انسان امروزی، در آیینی که آنها را “سفر درونی” یا نامیدند، استفاده می شده.

مغز این تصاویر را نمی سازد، با تغییر سطح ادراک از طریق سایکدلیک تنها می توانیم آنچه را که همیشه وجود داشته است را ببینیم. تحقیقات نشان داده است که تجربه سایکدلیک ها در واقع یک مغز بیش از حد متصل ایجاد می‌کند و شبکه‌های اصلی و غیرفعال شده را زنده می‌کند و شبکه حالت پیش‌فرض (DMN) را به‌طور موقتا به حالت خاموش می‌برد.


در این حال انسان هنگامی که از قید و بندهای ادراک آزاد شود، زندگی را همانگونه که هست می بینید، بي نهايت.

در این حالت شاید ناظر تصاویری از فراکتال ها با اشکال هندسی را تجربه کند که در حال خود زایی و تکرار هستند، در صورتیکه این فراکتال ها قالبی از اطلاعات میباشند که به ادراک ناظر متصل شده و تبادل اطلاعات را انجام میدهند.

ادراک تغییر یافته و فراکتال‌ها ترفندهای ذهن یا اشکال هندسی تصادفی نیستند، بلکه تصوراتی از بی‌نهایت زندگی و ارتباط ما با جهان اطراف میباشند.
احساس خویشتن و متفاوت بودن با دیگری، در مغز ایجاد می شود. به گفته Anil Seth، متخصص مغز و اعصاب، “مغز هوشیاری را دچار توهم می کند”. بنابراین، آنچه که ما به عنوان زندگی “عادی” خود در یک جهان درک می کنیم، عملکردهای مغز است.

با این حال، مواقعی وجود داشته است که عملکرد طبیعی مغز تغییر کرده است تا مرزهای ایگوییک و احساسات خود را کم کند، حتی اگر اندک.
وقتی ادراک طبیعی انسان مختل شود، بُعد بالاتری به طور موقت آشکار می شود. نازکتر شدن مانعی که جسم و روح را از هم جدا می کند تا بُعدی را آشکار کند که تابع زمان و مکان نیست، مانند خواب. شمن ها معتقدند که این قلمرو معنوی واقعیت است.

فراکتال چیست

فراکتال چیست

با توجه به اینکه آگاهی ما در واقع یک عملکرد مغزی است، این شبکه های جدید یک آگاهی و واقعیت متناوب ایجاد می کنند. فراکتال ها فرمول خود طبیعت هستند و نشان دهنده یگانگی جهان به عنوان یک کل میباشند.

الگوهای فراکتالی که در مراسم های شمنی می بینیم، تصاویر طبیعت از زیبایی، پتانسیل ، بی نهایتی و کیفیت بدون ابعاد عشق و وحدت هستند. یگانگی همه ما دستخوش موانع فیزیکی مانند زمان و مکان شده اما احساس عشق بین دو نفر صرف نظر از فاصله بین آنها می تواند ماندگار باشد.

فراکتال‌ها ویژن های بصری رایج هستند و فرمولی را در اختیار دارند که پویایی زندگی را نمایان می‌کنند. آنها بازنمایی های بصری یگانگی و بی نهایت بودن تمام زندگی هستند.

توهم یا واقعیت؟