7 مزیت علمی پرانایاما

منتشرشده توسط royalstate در تاریخ

7 مزیت علمی پرانایاما

پرانایاما چیست

7 مزیت علمی پرانایاما

پرانایاما تمرین تنظیم تنفس میباشد که یکی از اجزای اصلی یوگا، تمرینی برای سلامت جسمی و روانی است. در سانسکریت، “پرانا” به معنای انرژی زندگی و “یاما” به معنای کنترل است.

تمرین پرانایاما شامل تمرینات و الگوهای تنفسی است. شما عمداً دم، بازدم و حبس نفس خود را در یک توالی مشخص انجام می دهید.

در یوگا، پرانایاما با تمرینات دیگری مانند وضعیت بدنی (آسانا) و مدیتیشن (دیانا) استفاده می شود. این تمرین ها با هم مسئول فواید فراوان یوگا هستند.

اما پرانایاما مزایای خاص خود را دارد. این مزایا به دلیل اثرات درمانی تمرینات تنفسی و ذهن آگاهی است.

.

پرانایاما دقیقا چیست؟
پرانایاما تمرین باستانی کنترل نفس است. شما زمان، مدت و فرکانس هر نفس و نگه داشتن را کنترل می کنید.

هدف پرانایاما اتصال بدن و ذهن شماست. همچنین در هنگام دفع سموم، بدن شما را با اکسیژن تامین می کند. این به معنای ارائه مزایای فیزیولوژیکی شفابخش است.

پرانایاما شامل تکنیک های مختلف تنفس است که این تمرینات تنفسی را می توان به روش های مختلفی انجام داد.

به عنوان مثال، می توانید آنها را در حین انجام حرکات یوگا انجام دهید. همچنین می توانید آنها را در حین مدیتیشن یا به تنهایی تمرین کنید.

از نظر علم چه فوایدی دارد؟
فواید پرانایاما به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است ، طبق مطالعات علمی، پرانایاما ممکن است به طرق مختلف برای سلامتی شما مفید باشد.

1. استرس را کاهش می دهد
در مطالعه ای در سال 2013، پرانایاما سطح استرس درک شده را در بزرگسالان کاهش داد. محققان حدس زدند که پرانایاما سیستم عصبی را آرام می کند که پاسخ استرس شما را بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری در سال 2013 منبع معتبر مزایای مشابهی پیدا کرد. افرادی که پرانایاما را تمرین می کردند، بعد از انجام آزمایش، اضطراب کمتری داشتند.

نویسندگان این مطالعه این اثر را با افزایش جذب اکسیژن در طول پرانایاما مرتبط دانستند. اکسیژن انرژی برای اندام های حیاتی شما از جمله مغز و اعصاب است.

2. کیفیت خواب را بهبود می بخشد
اثرات کاهش استرس پرانایاما نیز ممکن است به خواب شما کمک کند.

در مطالعات بالینی، روشی به نام بهراماری پرانایاما نشان داده شد که با تمرین به مدت 5 دقیقه، تنفس و ضربان قلب را کاهش می دهد. این ممکن است به آرامش بدن شما برای خواب کمک کند.

طبق یک مطالعه در سال 2019، پرانایاما همچنین کیفیت خواب را در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب بهبود می بخشد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که تمرین پرانایاما

باعث کاهش خروپف و خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود و مزایایی را برای استراحت با کیفیت بهتر نشان می‌دهد.

پرانایاما چیست

3. ذهن آگاهی را افزایش می دهد
برای بسیاری از ما، تنفس خودکار است. ما این کار را بدون اینکه زیاد فکر کنیم انجام می دهیم.

اما در طول پرانایاما، باید از تنفس و احساس آن آگاه باشید. همچنین تمرین می کنید که به جای گذشته یا آینده، بر لحظه حال تمرکز کنید. این به عنوان ذهن آگاهی شناخته می شود.

در مطالعه‌ای در سال 2017، کسانی که پرانایاما را تمرین می‌کردند نسبت به افرادی که تمرین نمی‌کردند، سطوح بالاتری از ذهن آگاهی را نشان دادند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که پرانایاما به حذف دی اکسید کربن و افزایش غلظت اکسیژن کمک می کند که به سلول های مغزی سوخت می دهد. این ممکن است با بهبود تمرکز و به ذهن آگاهی کمک کند.

4. فشار خون بالا را کاهش می دهد
فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی است که فشار خون شما به یک سطح ناسالم می رسد و خطر ابتلا به برخی از بیماری های بالقوه جدی مانند بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

استرس یک عامل اصلی برای فشار خون بالا است. پرانایاما می تواند با تقویت آرامش این خطر را به حداقل برساند.

در مطالعه ای در سال 2014، شرکت کنندگانی که فشار خون خفیف داشتند به مدت 6 هفته داروهای ضد فشار خون دریافت کردند. نیمی از شرکت کنندگان نیز به مدت 6 هفته آموزش پرانایاما را دریافت کردند. در پایان مطالعه، گروه دوم کاهش بیشتری در فشار خون را تجربه کردند.

به گفته نویسندگان مطالعه، این اثر احتمالاً به دلیل تنفس آگاهانه پرانایاما است.

وقتی روی تنفس خود تمرکز می کنید، می تواند به آرامش سیستم عصبی شما کمک کند. این به نوبه خود ممکن است به کاهش پاسخ استرس و خطر فشار خون بالا کمک کند.

5. عملکرد ریه را بهبود می بخشد
به عنوان یک نوع تمرین تنفسی، تنفس آهسته و شدید پرانایاما ممکن است ریه های شما را تقویت کند.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که 6 هفته تمرین پرانایاما به مدت 1 ساعت در روز می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد ریه داشته باشد. طبق نتایج آزمایش ریوی، این تمرین چندین پارامتر عملکرد ریه را بهبود بخشید.

به گفته نویسندگان این مطالعه، پرانایاما ممکن است یک ابزار مفید برای تقویت ریه برای بسیاری از بیماری‌های ریه باشد، از جمله:

آسم
برونشیت آلرژیک
برای بهبودی از ذات الریه و سل

پرانایاما چیست

6. عملکرد ادراک را افزایش می دهد
پرانایاما علاوه بر سودمندی برای ریه ها، ممکن است عملکرد مغز شما را نیز تقویت کند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که 12 هفته پرانایامای آهسته یا سریع عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد – که شامل حافظه کاری، انعطاف پذیری ادراکی و مهارت های استدلالی شما می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که پرانایاما توانایی بهبود سطح استرس درک شده و زمان واکنش شما را دارد.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که پرانایامای سریع با حافظه شنوایی بهتر و عملکرد حسی-حرکتی مرتبط است.

به گفته محققان، این فواید به دلیل اثرات کاهش استرس پرانایاما است. افزایش جذب اکسیژن، که به سلول‌های مغز انرژی می‌دهد، احتمالاً نیز نقش دارد.

7. هوس سیگار را کاهش می دهد
شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تنفس یوگا یا پرانایاما می‌تواند هوس را در افرادی که در تلاش برای ترک سیگار هستند کاهش دهد.

در یک مطالعه در سال 2012، تنها 10 دقیقه تنفس یوگی باعث کاهش کوتاه مدت میل به سیگار شد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که تنفس یوگا مبتنی بر ذهن آگاهی اثرات منفی مرتبط با ترک سیگار را کاهش می دهد.

خط پایین
پرانایاما یا کنترل تنفس جزء اصلی یوگا است. اغلب با وضعیت های یوگا و مدیتیشن تمرین می شود.

هدف پرانایاما تقویت ارتباط بین بدن و ذهن شماست.

طبق تحقیقات، پرانایاما می تواند آرامش و تمرکز حواس را تقویت کند. همچنین ثابت شده است که از چندین جنبه از سلامت جسمانی، از جمله عملکرد ریه، فشار خون و عملکرد مغز پشتیبانی می کند.

اینستاگرام


royalstate

royalstate

💜

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments