کتاب ارداویراف نامه

منتشرشده توسط royalstate در تاریخ

کتاب آرداویراف نامه

تقدیم به

كسانى كه شك كردند، شكَى مقدس، كه شك سرچشمه زايش دانش است .
وبه كساني كه انسان را از درون پيله به هم تنيده خود بيرون آورده و او را به وادى حيرت رهنمون گشتند، كه حيرت در طريقت نهايت دانش است ،هر چند كه دانش را نهايتي نيست .
و به كساني كه نظم يافتند و نظم بخشيدند در پديده هاي هستي و بر مواد كه دانش نيز چيزي جز اين نيست .
و به كسانى كه بزرگترين وظيفه خود را دانستند و گامي هر چند كوچك در راه آن برداشتند ، چرا كه در اين جهان كه هيچ از آن نمىدانيم، بزرگترين وظيفه ما همانا گسترش و آفرينش دانش است تا باشد كه روزي پرده از اسرار خلقت برداريم و چون نوزادي تازه متولد شده جهاني تازه را تجربه كنيم . علی ربیع زاده

درباره کتاب ارداویراف نامه

کتاب ارداویراف نامه (ویراز صالح) یک متن زرتشتی است که به فارسی میانه نوشته شده. این کتاب سفر رویایی یک زرتشتی مؤمن (ویراز) را در جهان دیگر توصیف می کند.

کتاب ارداویراف نامه

مکاشفات آرداویراز در زمان سلطنت بنیانگذار امپراتوری ساسانی، اردشیر اول می گذرد. این روایت قدیمی شرح می‌دهد که چگونه جامعه زرتشتی ویراز صالح را برای دیدار از دنیای مردگانی که بازمی‌گردند با گزارشی از پاداش‌ها و مجازات‌ها انتخاب کردند.

مفصل ترین و دقیق ترین نوشتهٔ ایرانی دربارهٔ استفاده از مواد سایکدلیک برای مقاصد دینی، کتاب ارداویرافنامه است.

این داستان را میتوان بخشی از یک سنت روایت های رویابینی با مواد سایکدلیک دانست که قدیمی ترین آن در ایران امروزی در کتیبه های قرن سوم زرتشتیان یافت می شود.

این کتاب بهشت و جهنم را به تصویر می‌کشد و سفر یک زرتشتی بسیار مؤمن (Arda Viraz، اگرچه در انگلیسی به Viraf تبدیل شد) به دنیای مردگان را دنبال می‌کند، جایی که او باید ببیند چه اعمالی باید انجام دهد تا رویای زندگی او در زمین به پایان برسد.

ویراز به دلیل تقوای خود برگزیده می شود تا پس از مدتی که سرزمین ایران از حضور ادیان آشفته و بیگانه پریشان شده بود، برای اثبات حقانیت عقاید زرتشتی به جهان دیگر سفر کند.

او مخلوطی از شراب، باهانگ (گیاه مار جوانا) ، هائوما (معجونی از گیاه هوم “افدرا”)، هارمالا (ماده محرک موجود در اسپند) و یک ماده قدرتمند سایکدلیکی که گوردون واسون (محقق قارچ های سایکدلیکی) اعتقاد داشته این ماده همان موسیمول یا ماده روانگردان موجود در قارچ آمنیتا ماسکارایا بوده می نوشد.

پس از آن روح آرداویراف به دنیای دیگر سفر می کند. در آن جا زنی زیبا به نام Dēn با استقبال او می آید که این زن در حقیقت نشان دهنده ایمان و فضیلت آرداویراف میباشد.

پس از عبور از پل چینوات (پل صراط در اسلام که از متون ایران باستان اقتباس شده) توسط «سروش، پارسایان و آدار، یزاد» از طریق «مسیر ستاره ای»، «مسیر ماه» و «مسیر خورشید» هدایت می‌شود – (مکان‌هایی خارج از بهشت که برای نیکوکاران در نظر گرفته شده است.)

کتاب ارداویراف نامه

مطابق قوانین زرتشتی ویراز در بهشت با اهورامزدا ملاقات می‌کند که ارواح مبارک را به او نشان می‌دهد. هر فرد طبق یک نسخه ایده آل از زندگی خود بر روی زمین، به عنوان یک جنگجو، کشاورز، چوپان یا حرفه های دیگر زندگی می کند.

سپس با راهنماهایش به جهنم فرود می‌آید تا رنج‌های بدکاران را به او نشان دهد. اهورامزدا پس از اتمام سفر رؤیایی خود، به ویراز می گوید که ایمان زرتشتی تنها راه درست و راستین زندگی است و باید آن را هم در رفاه و هم در بدبختی حفظ کرد.

روح ویراز که از بدنش جدا شده بود، روز هفتم برگشت و وارد بدنش شد. ویراز چنان برخاست که گویی از خوابی خوش برخاسته و مورد استقبال بزرگان دین و مزدیان قرار گرفت.

کتاب ارداویراف نامه

در برابر او تعظیم کردندن و از او خواستند آنچه را که در رؤیای خود دیده است بازگو کند. ویراز روایت را با ذکر این نکته آغاز کرد که در شب اول، “سروس وارسته” و “خدای آدور” (ایزدان ایرانی) به دیدار او آمدند و او را زیارت کردند.

هردو ایزد ویراز را به سمت پل چینواد راهنمایی کردند. بنا به ویژن های ویراز این پل بسیار محافظ صالحان بود. روح ویراز در آنجا با (دین و اعمال خود) که به آن (دِن) نیز می گویند به شکل دختری بسیار دلنشین ملاقات کرد. سپس عرض پل چینواد آرام شد. ویراز با کمک اسروس پرهیزگار و ایزد آدور به آسانی از آن عبور کرد.

Ardavirafnameh

royalstate

royalstate

💜

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments